sâmbătă, 6 septembrie 2008

Tim Harford: Economist sub acoperire

Cred că idea de bază a cărţii se poate sintetiza astfel:
Suntem din ce în ce mai prizonieri corporaţiilor şi concepţiei lor despre ce avem NOI nevoie, iar uneori un amânunt nesemnificativ pentru noi consumatorii este rezultatul unei decizii a conducerii unei companii ce poate face diferenţa între a exista sau a da faliment.
...dar subiectele abordate sunt mult mai diverse şi toate foarte interesante.
Ce e nou la Tim Harford este perspectiva, sau, mai degrabă, asocierile pe care le face în explicarea unor lucruri aparent nevinovate. Cu profesori precum Peter Sinclair sau Hyun Shin - asta doar pentru a nu încărca această prezentare, dar lista e mult mai lungă - acest tip de abordare mi pare firesc.

Celor pasionaţi de economie le mai recomand o carte care o completează foarte bine pe cea de faţă: Paul Heyne Modul economic de gândire - sper să o am în curând la vânzare pentru cei care doresc să o cumpere.

Deci CUM SE VINDE o ceaşcă de cafea ? şi pentru asta nu trec mai departe de al doilea capitol denumit Ce n-ar vrea supermarketurile să ştiţi. E mai complicat decât am fi tentaţi să credem iniţial.

O primă metodă ar fi aceea a utilizăririi cafelei din asa numitul "comert loial". Daca sunteti băutori înrăiţi cred că stiţi la ce mă refer. Acea cafea pentru care clientul plătea un pic mai mult pentru a "sprijini" fermierul sărac din lumea a treia. Această metodă a fost repede abandonată datorită prejudiciului de imagine după ce se aflase că suma care ajunge la fermierul în nevoie era extrem de mică sau chiar deloc. Oricum ponderea cheltuielilor cu cafeaua în costul total al băuturii este de cele mai multe ori nesemnificativ.

O altă metodă este aceea a diferenţierii specialităţilor de cafea după tipul clientului: cea pentru cheltuitori (fie neatenţi fie preocupaţi de problemele sociale) şi cea pentru cumpătaţi sau indolenţi. Diferenţele dintre sortimentele oferite constă în general în adaugarea de exemplu de un pic de lapte şi sirop de ciocolată sau pudră de scorţişoară. Dar produsul rezultat are un alt statut - acela de produs unicat, distinct căruia îi putem asocia şi valori emoţionale (de ex. ziua mea începe mai bine dacă beau în drum spre servici o ceaşcă de brasilian nut sau o cafea cu scorţişoară).

Aceste trucuri mici sunt lucruri care fac diferenţa de cele mai multe ori între o firmă de cartier în care relaţiile se formează pe baza relaţiilor umane specifice unei comunităţi mici şi o companie care se impune pe o piaţă nouă şi care îşi fabrică clienţii.

Cartea este o lectură excelentă care te pune pe gânduri şi te face să îşi schimbi perspecitva indiferent că eşti simplu consumator sau te gândeşti să începi propria ta firmă. În final o să redau o frază din prezentarea autorului a acestei cărţi:
Viaţa cotidiană este plină de enigme despre care mulţi nici nu îşi dau seama că sunt enigme, aşa că mai presus de orice, sper că veţi izbuti să vedeţi partea amuzantă din spatele acestor secrete de fiecare zi.


Lectură placută!

Niciun comentariu: